هفتمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهشگاه استاندارد- سال 1397

هم زمان با روز پژوهش، جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه استاندارد با حضور رییس سازمان ملی استاندارد، صبح روز چهارشنبه، بیست و هشت آذر برگزار شد
هم زمان با روز پژوهش، جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه استاندارد با حضور رییس سازمان ملی استاندارد ایران، مدیران، پرسنل پژوهشگاه استاندارد و برخی از اساتید دانشگاه، صبح روز چهارشنبه، بیست و هشت آذر در سالن شهید صفاریان سازمان ملی استاندارد ایران در محل کرج برگزار شد.
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم با تبریک هفته پژوهش با بیان اینکه، امروزه پژوهش زیربنای توسعه فرهنگی، علمی و صنعتی در کشورها است گفت: پژوهشگاه استاندارد به لحاظ ارتباط مستقیم با سازمان ملی استاندارد نقش عمده ای در توسعه علمی کشور دارد. وی به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و افزود: در قانون جدید به همه مولفه های پژوهشی و توسعه ای کشور توجه شده است.
پیروزبخت، موفقیت های سازمان ملی استاندارد ایران را در بخش تدوین استانداردهای بین المللی مرهون تلاش پژوهشگران پژوهشگاه استاندارد دانست و تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در دوران تحریم، نیازمند تنظیم مقررات فنی هستیم چرا که تدوین این مقررات مانع از ورود کالای بی کیفیت به کشور خواهد شد.
وی اظهار داشت: برخی از استانداردها در مراودات تجاری الزامی نیست اما مقررات فنی می تواند برای تسهیل تجارت تنظیم و در دستور کار قرار گیرد. لذا پژوهشگاه در این رابطه می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در جمع پژوهشگران پژوهشگاه استاندارد اظهار داشت: با توجه به مصوبه اخیر هیات امنای پژوهشگاه استاندارد، ایجاد «گروه های پژوهشی تقاضا محور» برای سه اداره کل استاندارد استانی مجوز صادر شده است که با توجه به اهمیت موضوع و نیاز کشور، این اقدام باید در سایر استان های کشور گسترش یابد.
پیروزبخت بر هماهنگی و هم افزایی پژوهشگاه استاندارد تاکید کرد و گفت: با تجمیع اقدامات پژوهشی می توان گام بزرگی در راستای توسعه کشور برداشت.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین بر تسریع زمان آزمون در فرایند تایید مهر استاندارد و نظارت بر کالاهای استاندارد تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل پژوهشگاه استاندارد فرزانه انصاری، سرپرست پژوهشگاه استاندارد طی این مراسم ضمن عرض خیرمقدم خدمت مهمانان و مدعوین مراسم گفت: پژوهشگاه استاندارد، امروز همگام با ابلاغ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد که در آن وظیفه خطیر انجام تحقیقات جهت تدوین و به روز رسانی استانداردها و بالا بردن کیفیت و افزایش کارایی و بهبود روش های تولید و خدمت به آن واگذار شده است به عنوان بازوی تحقیقاتی سازمان، نسبت به انجام پژوهش در زمینه بهبود استانداردهای ملی و بومی سازی استانداردهای منطقه ای و بین المللی اقدام می نماید.
انصاری اضافه کرد: مسئولیتهای بزرگ و مهمی که در سایه حمایتهای سازمان ملی استاندارد، و با ابلاغ قانون جدید، به پژوهشگاه محول شده، از سویی بیانگر اعتماد کلی سازمان به این نهاد علمی - پژوهشی و از سوی دیگر، نشانگر قابلیتها و ظرفیتهای عظیمی است که در نیروهای توانمند آن ظهور و بروز یافته است. وی افزود با تصویب نخستین سند برنامه راهبردی پژوهشگاه استاندارد، در هیات امنای اخیر آن که مورخ 17 آذر ماه سال جاری برگزار گردید؛ افق چشم انداز جدید به نحوی ترسیم شده است تا با اجرای برنامه های عملیاتی، با توجه به تحولات جهانی دانش و همگام با آغاز چهارمین انقلاب صنعتی، پژوهشگاه بتواند به عنوان مرکز حرفهای پژوهش و نوآوری در نظام استانداردسازی، و بازویی توانا در توسعه علمی کشور شناخته شود.
سرپرست پژوهشگاه، در ادامه با اشاره سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در سایر کشورهای پیشرفته و همچنین اثر تحقیق و توسعه بر رشد اقتصادی و افزایش رقابت پذیری، بر لزوم پاسداشت "سهم پژوهش" در بودجه دانشگاه¬ها و مراکز پژوهشی و به دنبال آن پاسداشت سهم پژوهش در بودجه کلان دستگاه های اجرایی، که در حال حاضر بسیار ناچیز است اشاره نمود.
انصاری با اشاره به کاستی های کشور در انتقال دانش و تبدیل یافته¬های پژوهشی به ثروت و درآمد (یعنی بازگشت سرمایه گذاری)، با اشاره به جایگاه پژوهشگاه استاندارد به واسطه ارتباط با بدنه سازمان ملی استاندارد، بر نقش کلیدی پژوهشگاه در ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و مراکز صنعتی کشور اشاره نمود. انصاری، در خاتمه به لزوم ورود استاندارد در عرصه¬های نوین دانش، افزایش دانش انسانی و فرهنگ اجتماعی و بهره¬گیری از این دانش درکاربردهای جدید، که به عنوان یک منبع استراتژیک در افزایش تولید ناخالص ملی مورد نیاز کشور می باشد، اشاره نمود. وی ورود به مباحث جدید فناوری در جهان، مانند "علم بیومیمتیک" را از جمله اقداماتی دانست که با پتانسیل پژوهشگاه استاندارد در سالهای اخیر انجام پذیرفته است.
دکتر جعفر توفیقی داریان رییس پژوهشگاه صنعت نفت، نیز در این مراسم، علم را بازیگر جدی در توسعه پایدار دانست و با اشاره به تاریخچه وزارت علوم گفت: وزارت علوم و فناوری اخیراً مجوز تعیین رشته ها و حذف برخی از واحدهای درسی غیرضروری را صادر کرده است. داریان ابراز امیدواری کرد: با این اقدام وزارت علوم، آینده با کیفیت تری برای نظام آموزشی متصور است.
وی با بیان اینکه لازم است به کیفیت و نوآوری توجه بیشتری شود، افزود: فناوری حلقه مفقوده توسعه صنعت و ارتباط دانشگاه با صنعت است.
رییس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهش به نوآوری در صنایع مختلف تبدیل می شود که این موضوع در نهایت منجر به تجاری سازی علم خواهد شد.
وی با بیان اینکه چرخ تحقیق و توسعه در کشور کلید خورده است افزود: نظام استاندارد نقش بنیادی در تحقق پژوهش در صنایع دارد.
در پایان این مراسم ضمن اهداء جوایز از عده ای از پژوهشگران برتر پژوهشگاه استاندارد و سازمان ملی استاندارد تقدیر به عمل آمد.
   
   
 
 
 
 
 
 
 
 

۱ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
01957B08-AB25-44EB-8A4E-A9BE00E8317A |
تعداد بازدید : ۷۱۳