بازدید ریاست سازمان ملی استاندارد از آزمایشگاههای پژوهشگاه استاندارد

در تاریخ یکشنبه سی ام آبان ماه؛ ریاست سازمان ملی استاندارد از آزمایشگاه‌های پژوهشکده شیمی و پتروشیمی، فناوری و مهندسی، مرکز نوآوری و معاونت توسعه و مدیریت منابع پژوهشگاه استاندارد بازدید به عمل آورد. اسلام پناه در این بازدید بر موارد محوری زیر تاکید کرد: 

1- اهمیت ترویج نگاه ملی و مسئولانه نسبت به حل مسائل کلان کیفیت در جامعه؛ 

 تمامی واحدهای سازمان، لازم است یکپارچه عمل نموده و پیشنهادات و راهکارهای جدید برای نظارت بر اجرای استانداردها، کاهش ماندگاری کالا در گمرکات و ارتقای کیفیت صنایع تولیدی ارائه نمایند. 

2- لزوم درک جایگاه سازمان ملی استاندارد به عنوان امانت‌دار و متولی جان، مال و آرامش و امنیت مردم 

در حالیکه برخی سازمان‌های دولتی ممکن است نقش کمرنگ‌تری در رعایت حقوق مردم داشته باشند، سازمان ملی استاندارد مستقیما وام‌دار مردم بوده و باید نسبت به جامعه احساس دین نماید. در نتیجه لازم است تمامی فرایندهای نظارتی سازمان، از جمله طرح نمونه برداری از بازار (طاها)، وظایف شرکتهای بازرسی و آزمایشگاهها و .... همواره مورد بازبینی و پایش قرار داشته و به طور مداوم بهبود یابند. 

3- اهمیت فعال نگاه داشتن آزمایشگاه های پژوهشگاه به عنوان بازوی نظارتی سازمان ملی استاندارد 

در حالیکه حجم عظیمی از واردات و عرضه کالا در کشور وجود دارد، سهم آزمایشگاههای مرجع سازمان از این حجم اندک است. لذا لازم است در روند نمونه برداری و ارسال نمونه ها به آزمایشگاههای مرجع تجدیدنظر صورت پذیرد. 

4- اهمیت نگاه پژوهشگاه استاندارد به مقوله پژوهش کاربردی و خدمات آزمایشگاهی 

پژوهشگاه استاندارد نباید به دنبال فعالیتهای تحقیقاتی صرف باشد. بلکه باید خدمتگزاری مردم را وظیفه اصلی خود دانسته و هرگونه تحقیق و پژوهش را در همین راستا تعریف کرده و ارزیابی نماید. 

5- لزوم استفاده از نظر تولیدکنندگان و برندهای مطرح کشور در تدوین استانداردها و سایر فعالیت های سازمان ملی استاندارد 

کارشناسان پژوهشگاه و سازمان ملی استاندارد باید در تدوین استانداردها و تجهیز آزمایشگاهها از نظرات و تجربیات صاحب نظران بخش تولید استفاده کنند. اما باید بی طرفی؛ عدم سوگیری و شفافیت تصمیم گیری ها حفظ شود. 

6- لزوم توجه به صرفه و فایده در تجهیز و توسعه آزمایشگاهها و حرکت از رویکرد منابع-مصارف به رویکرد منافع- منابع

 پژوهشگاه استاندارد ضمن تمرکز بر ارائه خدمات در حوزه محصولات مشمول استاندارد اجباری، باید تمامی طرح های تجهیز و توسعه آزمایشگاهی را با تمرکز بر رفع نیازهای سازمان و با ارائه طرح تجاری (BP) و با تخمین نرخ بازگشت سرمایه تعریف کرده و با همین دیدگاه اجرا نماید. در این راستا لازم است منابع نه صرفا برای هزینه و مصرف شدن بلکه در راستای تحقق اهداف و منافع سازمانی (با رویکرد ملی) به کار گرفته شود.

7- اهمیت ایجاد اکوسیستم نوآوری و خلاقیت در سازمان استاندارد به منظور ارتقای رضایت مردم 

سازمان ملی استاندارد به عنوان یک مجموعه نظارتی، در شرایط کنونی کشور، نیازمند محیطی خلاق، پویا و مبتنی بر تحول آفرینی است. لذا تمامی افراد باید نظرات و راهکارهای پیشنهادی خود را مسئولانه طرح و پیگیری نمایند. 

8- اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی افزایی در سطح جامعه 

سازمان ملی استاندارد و پژوهشگاه استاندارد نباید به ابزارهای رایج قانونی خود اکتفا نماید. بلکه باید از آگاهی اجتماعی مردم، به عنوان قویترین بازوی نظارت بر کیفیت، استفاده نماید. بدین منظور لازم است از ظرفیت سازمان صدا و سیما که رئیس آن عضو شورای عالی استاندارد نیز می باشد، استفاده حداکثری شده و واحدهای تولیدی، واردکنندگان یا سایر ارکانی که مرتکب تخلف ، اهمال یا بی تفاوتی شده و نقش آنها در جعل نشان استاندارد، تولید محصول بی کیفیت یا ... محرز شده است، به مردم صراحتا معرفی شوند. در این راستا تمامی ارکان سازمان استاندارد باید خداترسی و عدم مماشات را سرلوحه وظایف خود بدانند. 

9- اهمیت توسعه و افزایش آمادگی آزمایشگاه های محصولات ساختمانی

با توجه به طرح دولت برای تامین نیاز کشور به واحدهای مسکونی، لازم است حجم فعالیت نظارتی روی مصالح ساختمانی و تجهیزات برقی ساختمانی و سایر وسایلی که در ساخت واحدهای مسکونی کاربرد دارند افزایش یابد.  

10- اهمیت توسعه و تجهیز آزمایشگاهها در راستای تقویت صادرات

نظر به اهمیت و نقش برخی کالاها مانند لوازم خانگی به عنوان یکی از پتانسیل های صادرات غیر نفتی، لازم است پژوهشگاه استاندارد در این حوزه ها به ظرفیت سازی بپردازد. 

۱ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۵۹۳