تدوین استاندارد ملی سرنگ‌های زیر جلدی سترون‌شده یک¬بار مصرف-قسمت 4: سرنگ‌های باقابلیت جلوگیری از استفاده مجدد

استاندارد ملی " سرنگ‌های زیر جلدی سترون‌شده یک­بار مصرف-قسمت 4: سرنگ‌های باقابلیت جلوگیری از استفاده مجدد"  با محوریت گروه پژوهشی مهندسی پزشکی پژوهشکده فناوری و مهندسی با دبیری آقای سید شهاب معینیان تدوین شد. پیش نویس این استاندارد معادل با استانداردهای بین المللی، در اجلاسیه 820 کمیته ملی مهندسی پزشکی با حضور نمایندگان پژوهشگاه استاندارد،  وزارت بهداشت و در مان و آموزش پزشکی، جمعی از تولید کنندگان و متخصصان و صاحب نظران به تصویب رسید.

این استاندارد با هدف جلوگیری از استفاده نادرست و غیر عمدی، یا استفاده مجدد تصادفی از سرنگ ها تدوین شد. استفاده مجدد از تجهیزات تزریق در صورت سترون نشدن آنها به طور فزاینده ای منجر به انتقال عوامل بیماری زا از طریق خون می شود.

این استاندارد برای بکارگیری در سرنگ هایی در نظر گرفته شده است که در حین تکمیل تزریق و پس از آن، یا پس از تحویل دوز مورد نظر، غیر قابل استفاده شوند. این نوع سرنگ ها در دامنه کاربرد استانداردهای ملی ایران  1-770 و 3- 770 (سرنگ های معموی و سرنگ های خودتخریب  با دز ثابت برای تزریق واکسن) قرار نمی­گیرند.

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات سرنگ‌های زیر جلدی سترون‌شده یک‌بار مصرف است که از مواد پلاستیکی و لاستیکی، همراه با سوزن یا بدون سوزن ساخته‌شده‌ و بلااصله پس از پر کردن مورد استفاده قرار میگیرند و طراحی آنها به‌گونه‌ای است که سرنگ پس از یک‌بار استفاده، غیرقابل استفاده می شود.

نسخه نهایی استاندارد مذکور به زودی در درگاه اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد ایران به  نشانی http://standard.inso.gov.ir   برای بهره برداری کاربران و صاحب نظران قرار می گیرد.

رسانه جدید

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ۲۰:۲۰
روابط عمومی پژوهشگاه استاندارد |
تعداد بازدید : ۱۴۹