آزمایشگاه مرجع ملی حلال در پژوهشکده صنایع غذایی و فراورده های کشاورزی پژوهشگاه استاندارد افتتاح شد

روز یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ آزمایشگاه مرجع ملی حلال افتتاح شد. این مراسم با حضور دکتر اسلام پناه رییس سازمان ملی استاندارد ایران، آیت الله علی اکبر رشاد؛ محقق اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیان گذار و رییس هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موسس و رییس حوزه علمیه امام رضا (ع) و  اساتید حوزه، دستگاه دیپلماسی، متخصصان و صاحب نظران، تولیدکنندگان و پژوهشگران در محل در پژوهشکده صنایع غذایی و فراورده های کشاورزی پژوهشگاه استاندارد واقع در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.

این آزمایشگاه فعالیت های بین المللی با کشورهای اسلامی عضو SMIC  داشته و در سطح ملی نیز پاسخگوی نیاز خدمات آزمایشگاهی در زمینه تشخیص مولکولی مشتقات خوکی ، گاوی، اسبی، و گاومیشی مطابق با استاندارد های ملی 23159،23160، 23035 و 22862 می باشد. شایان ذکر است در این آزمایشگاه علاوه بر گوشت و فراورده های گوشتی، فراورده های ژله ای و ژلاتین و افزودنی های خوراکی نیز با تکنیک PCR, REALTIME PCR  مورد آزمون قرار می گیرد.

علامت تجاری غذای حلال به عنوان یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده ‌است، تخمین زده می‌شود بازار مصرف غذای حلال در سال ۲۰۲3 به 3/18 درصد از مصرف غذا و نوشیدنی جهان برسد که ارزش آن 3 تریلیون دلار ارزش داشته باشد. با توجه به این که برخی از گونه های جانوری در دین مبین اسلام حرام گوشت هستند و اطمینان از عاری بودن غذا از آلودگی با اجزاء این جانوران حرام گوشت برای مسلمانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای شناسایی اصالت فرآورده حلال و تشخیص گونه‌های به کار رفته درآن روش‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز بیش از سایر روش­ها مورد بررسی قرار گرفته است. این روش­ها با گذشت زمان و تحقیقات بیشتر به روش­های کاراتری جهت تشخیص تقلبات تبدیل شده­ اند. 

حلال


رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید




۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۲۹
روابط عمومی پژوهشگاه استاندارد |
تعداد بازدید : ۱۳۸