برگزاری نخستین مسابقه رتبه بندی سازندگان صندلی اداری استاندارد کشور

پژوهشگاه استاندارد (پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان - گروه پژوهشی مکانیک و فلزشناسی) در راستای توسعه و بهبود فرهنگ کیفیت و با هدف آموزش، ترویج و تشویق رویکرد استاندارد محوری در میان تولیدکنندگان صندلی اداری کشور اقدام به برگزاری نخستین دوره مسابقه صندلی اداری استاندارد کرده است.
پژوهشگاه استاندارد با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، دانشگاه علمی و کاربردی طراحی و تولید مبلمان و دکوراسیون و شرکت مهندسی «نیکان کیفیت اندیش»، ساختاری جامع برای برگزاری نخستین دوره مسابقه صندلی اداری استاندارد طراحی کرده است. برگزاری این مسابقه، زمینه رقابت سالم بین تولیدکنندگان صندلی اداری با هدف بهبود کیفیت بر اساس استانداردهای ملی محصول، مدیریت و همچنین زیبایی شناسی محصول از نگاه مشتری را ایجاد می کند.
در همین خصوص، محمدمهدی شرع پسند سرپرست پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان پژوهشگاه استاندارد اعلام کرد: اتحادیه ها و انجمن های فعال در عرصه تولید صندلی، مبلمان و ... به دنبال رتبه بندی شرکت های زیرمجموعه و همچنین محصولات خود هستند؛ موضوعی که اگر سلیقه ای باشد قطعا عادلانه نخواهد بود.
وی با اشاره به پیشنهاد فعالان این عرصه برای داوری کیفیت محصولات استاندارد تولیدی به این پژوهشگاه، خاطرنشان کرد: بطور معمول نتیجه تست ها و آزمایشات پژوهشگاه استاندارد در قالب «قبول» یا «مردود» منتشر می شود، اما در این تست به محصولات نمره داده می شود و بر مبنای امتیازات کسب شده شرکت ها و محصولات برتر معرفی می شوند.
شرع پسند بیان داشت: تست های ملی و بین المللی پژوهشگاه شامل مواردی همچون استحکام، تعادل، ارزیابی مواد تشکیل دهنده، سطوح دسته صندلی ها، مواد داخل اسفنج صندلی ها و ... است. وی خاطرنشان کرد: 55 آزمایشگاه در پژوهشکده برق، مکانیک و ساختمان پژوهشگاه استاندارد وجود دارد که یک مورد آن مربوط به صندلی است. به گفته این مقام مسئول، تاکنون رتبه بندی کیفیت محصولات و شرکت ها در زمینه تولیدات بتن و صندلی از سوی این پژوهشگاه انجام شده و در صورت تمایل سایر اصناف، اتحادیه ها و انجمن ها برای رنکینگ و رتبه بندی نیز آمادگی وجود دارد.
همچنین، سیدعلی کهندانی مجری این مسابقه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در این مسابقه فقط تولیدات و محصولاتی که از استاندارد ملی اجباری (استاندارد ملی صندلی های اداری 9699) برخوردارند یا با ارسال مدارک در حال کسب آن هستند، برگزار می شود. به گفته وی، ثبت نام این مسابقه از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده و از بین حدود 90 شرکت دارای استاندارد ملی فعال در این عرصه در کشور، تاکنون 20 شرکت ثبت نام کرده اند.
کهندانی افزود: پس از اتمام ثبت نام، یک دوره آموزشی برای شرکت ها و شرکت کنندگان برگزار می شود که طی آن با معیارهای رقابت آشنا خواهند شد. پس از آن یک تیم سه نفره داوری متشکل از نمایندگان پژوهشگاه استاندارد، اتحادیه سازندگان صندلی و مبلمان و شرکت مجری نمایشگاه به انجام بازدید دوره ای از واحدهای کنترل کیفیت، آزمایشگاه ها و فرآیند تولید در شرکت ها می پردازند؛ این تیم داوری سپس از هر شرکت یک نمونه صندلی به صورت تصادفی انتخاب و پلمپ کرده و برای شرکت در تست ها به پژوهشگاه استاندارد ارسال می کند.
مجری نخستین مسابقه رتبه بندی سازندگان صندلی اداری استاندارد کشور خاطرنشان کرد: این مسابقه در پنج رسته صندلی های مدیریتی، صندلی های کارمندی، صندلی های آموزشی دسته تحریردار، صندلی های کنفرانس و مبل های اداری برگزار می شود و هر شرکت می تواند در هر رسته در این مسابقه شرکت کرده و به ارسال محصولات خود بپردازد. وی گفت: پس از این مراحل و کسب امتیازات، یک تیم داوری دیگر صندلی ها را از نظر زیبایی و راحتی مورد ارزیابی قرار می دهد که امتیاز محصولات مشخص خواهد شد.
کهندانی تصریح کرد: در هر رسته سه تندیس طلایی، نقره ای و برنزی کیفیت به محصولات برتر اعطا می شود و همچنین تولیدات در سه سطح رتبه‌بندی می شوند.
وی بیان داشت: محصولاتی که از 100 امتیاز کامل بتواندد امتیاز 85 تا 100 را کسب کنند رتبه A، امتیاز 70 تا 85 رتبه B و 55 تا 70 رتبه C دریافت خواهند کرد. رئیس هیات مدیره شرکت نیکان کیفیت اندیش خاطرنشان کرد: ثبت نام شرکت در این مسابقه کماکان ادامه دارد و با توجه به استقبال شرکت ها و زمانبر بودن تست‌ها و آزمایشات، احتمالا در شهریورماه با برگزاری جشن اختتامیه، محصولات، تولیدات و شرکت های برتر معرفی خواهند شد.
۱۹ تیر ۱۳۹۶ ۰۴:۰۶
0F83CBA7-AC96-4110-9EA5-A7AC008DC8BD |
تعداد بازدید : ۵۳۳